Nawet najtrwalsza konstrukcja kiedyś może się zużyć. Termin wystąpienia usterki zależy od zespołu z jakim mamy kontakt, oraz od samego traktowania silnika w czasie eksploatacji. Co zrobić gdy przyjedzie czas remontu?

Przegląd agregatu prądotwórczego – jeden z najcięższych grzechów właścicieli agregatów prądotwórczych, to pomijanie przeglądów gwarancyjnych. Bez względu na to czy urządzenie pracuję w trybie zasilania rezerwowego, czy w trybie zasilania stałego –  producent wyznaczył ramy konieczne do wykonania przeglądu.  Pomijanie przeglądów gwarancyjnych może doprowadzić do usterki.
Dobór agregatu prądotwórczego – kolejny z punktów, który wykonany w sposób niewłaściwy skutkować może poważną usterką lub szybkim zużyciem silnika.  Dobierając agregat o zbyt małej mocy możemy narazić silnik na pracę pod maksymalnym obciążeniem – co skutkuję szybszym zużyciem.
Należy rozgraniczyć również, że z szerokiej gamy silników wysokoprężnych rozróżniamy te do pracy stałej oraz do pracy rezerwowej. Dobrym przykładem agregatu prądotwórczego na budowę (tj. do pracy stałej) jest : agregat prądotwórczy 30kW z silnikiem Deutz.

Jeśli jednak popełniliśmy wielokrotny grzech zaniechania przeglądu agregatu prądotwórczego, lub w inny sposób doprowadziliśmy do uszkodzenia zespołu – nic straconego, wystarczy znaleźć dobry serwis agregatów prądotwórczych .

Rozpatrując wszelkie za i przeciw w kwestii remontu bądź wymiany silnika w naszym agregacie, należy ocenić skalę zniszczeń i poziom usterek, jeśli mamy doczynienia z planowaniem głowicy i wymianą uszczelniaczy zaworowych (skutek przegrzania silnika) – można przyjąć, że remont się opłaca.

Jeśli jednak remont ma objąć również regenerację/wymianę turbosprężarki, pompy wody, czy chociażby dodatkową wymianę kompletu tłoków z pierścieniami -warto zastanowić się ile będzie kosztować Nas nowy silnik.  Decydując się na montaż nowego silnika bardzo często otrzymujemy kompletną jednostkę napędową wraz z osprzętem, a co najważniejsze z gwarancją!


Przedstawiona powyżej sytuacja dotyczyła wymiany bardzo wyeksploatowanego silnika Ricardo R6110ZLD, niestety silnik został poddany ciągłej nieprzerwanej pracy, przy urządzeniu nie wykonywane były żadne czynności eksploatacyjno/przeglądowe – aż przy wskazaniu ponad 1500mth “wyzionął ducha”.  Olej który został zlany ze starego zużytego już silnika zdziwił nawet mechanika z długoletnim stażem.  Proszę przeliczyć ilość przepracowanych godzin np. na przebieg auta osobowego poruszającego się w cyklu mieszanym autostradami i drogami krajowymi – zakładając, że w 1 godzinę samochód pokona 100km  – można przyjąć że zużyty silnik do czasu awarii przejechał 150 000km – co jest wynikiem bardzo dobrym. Jaki przebieg mógłby osiągnąć agregat gdyby silnik był regularnie serwisowany ? na to pytanie musi odpowiedzieć sobie właściciel urządzenia.

Przykładem dobrego agregatu prądotwórczego w którym zastosowany jest silnik Ricardo R6110ZLD jest :
Barracuda 150kW.  Jednakże każdy dobry specjalista z branży potwierdzi, że do planowanego użytkowania stałego warto rozważyć silnik Deutz, lub Perkins – jest to jednak wydatek o około 20-30% większy na który nie każdy może sobie pozwolić.

Marcin Przybylski
14.02.2019