Obsługa i utrzymanie agregatu to temat wart dokładniejszego poznania.
🛢 Jak długo diesel może stać w zbiorniku? 🛢
Paliwo diesla faktycznie ma ograniczoną trwałość i może stracić swoje właściwości po dłuższym czasie magazynowania. Przyjmuje się, że:
🔹 W normalnych warunkach (w szczelnych zbiornikach i bez dodatków stabilizujących) paliwo diesel może zachować swoje właściwości przez około 6 do 12 miesięcy.
🔹 Po 6-12 miesiącach zaczyna tracić stabilność i może dochodzić do procesu utleniania, wytrącania się osadów oraz rozwoju mikroorganizmów (np. bakterii, grzybów) na styku paliwa i wody, która może skraplać się w zbiorniku.
Dlaczego paliwo traci jakość?
⛔ Proces utleniania – po dłuższym czasie przechowywania mogą powstawać osady i substancje smoliste, które mogą zanieczyścić układ paliwowy i filtry.
⛔ Kondensacja pary wodnej – w zbiorniku paliwa zmiany temperatury powodują skraplanie się wilgoci z powietrza. Woda nie spala się, co może prowadzić do nierównomiernej pracy silnika lub uszkodzenia układu wtryskowego.
⛔ Bakterie i grzyby – zwłaszcza w wilgotnych warunkach mogą tworzyć tzw. „mazistą biomasę”, która zatyka filtry i przewody paliwowe, rozrzedza samo paliwo oraz pogarsza jego sprawność.
Czy można wydłużyć trwałość diesla?
Tak! Można przedłużyć okres bezpiecznego przechowywania paliwa diesla poprzez:
✅ Stosowanie dodatków stabilizujących – istnieją specjalne preparaty zapobiegające utlenianiu i powstawaniu osadów.(Problemem jest kwestia wymieszania paliwa będącego w zbiorniku razem z dodatkiem – nie zawsze jest to możliwe/ skuteczne)
✅ Zabezpieczenie zbiornika przed wilgocią – szczelne zamknięcie ogranicza kondensację wody.
✅ Regularne sprawdzanie jakości paliwa – np. co kilka miesięcy, by uniknąć gromadzenia się osadów i mikroorganizmów.
🔥 Rekomendacje:
✔ Jeśli agregat jest używany sporadycznie, po 12 miesiącach lub wcześniej, warto rozważyć wymianę paliwa (można podjąć się próby oceny czy wystąpiły osady, zmętnienie).
✔ W okresie jesienno-zimowym należy stosować paliwo zimowe, ponieważ ma ono niższą temperaturę krzepnięcia i jest mniej podatne na wytrącanie parafiny przy ujemnych temperaturach.
Przegląd agregatu prądotwórczego / wymiana paliwa
⚡ Przegląd agregatu prądotwórczego Barracuda ⚡
Twój agregat prądotwórczy to strażnik bezpieczeństwa – ale tylko wtedy, gdy jest w pełnej gotowości do pracy! 🔧🔋 Dziś pod lupę bierzemy agregat prądotwórczy Barracuda 50kW z niezawodnym silnikiem Q-boot. To solidne urządzenie zasilane olejem napędowym (diesel), chłodzone cieczą, które bez problemu poradzi sobie z awarią prądu nawet w najtrudniejszych warunkach. Ale… żeby nie zawiódł w chwili, gdy jest najbardziej potrzebny, niezbędne są regularne przeglądy serwisowe.
👉 Pierwszy przegląd już po 50 godzinach pracy, kolejne – co 300 godzin lub co 12 miesięcy, jeśli agregat nie osiąga tego przebiegu.
Co dokładnie obejmuje taki przegląd?
Nasza ekipa serwisowa wykonuje kompleksowy zestaw czynności, które pozwalają zachować agregat w doskonałej kondycji:
Zakres przeglądu Barracuda 50kW z silnikiem Q-boot:
✅ Wymiana oleju – stosujemy sprawdzony półsyntetyczny olej Total Quartz 10W40, który zapewnia odpowiednie smarowanie w szerokim zakresie temperatur.
✅ Wymiana filtrów – powietrza, oleju i paliwa. Regularna wymiana to podstawa płynnej pracy silnika diesla.
✅ Kontrola układu chłodzenia – sprawdzamy poziom i jakość płynu chłodzącego. Pamiętaj, że system chłodzenia chroni silnik przed przegrzaniem, szczególnie przy intensywnym obciążeniu.
✅ Kontrola paska klinowego – sprawdzamy napięcie i ewentualne ślady zużycia. Pęknięty lub rozciągnięty pasek może unieruchomić urządzenie.
✅ Kontrola połączeń kablowych i automatyki – bezpieczne połączenia i prawidłowo działający moduł automatycznego rozruchu to gwarancja szybkiego włączenia agregatu w przypadku braku prądu.
✅ Regulacja luzów zaworowych – w razie potrzeby, szczególnie przy większych przebiegach.
Na co warto zwrócić uwagę jako użytkownik?
Regularne serwisowanie to podstawa, ale Ty również możesz zadbać o swój agregat między przeglądami:
1️⃣ Cykliczne uruchamianie – minimum raz w miesiącu. Ta prosta czynność pozwala na zachowanie sprawności układu rozruchowego. W Barracudzie można zaprogramować automatyczne uruchamianie testowe!
2️⃣ Sprawdzanie poziomu paliwa i oleju – Zawsze miej na uwadze poziom paliwa – lepiej, żeby w zbiorniku nie stało dłużej niż rok. Zmiana sezonu? Wymień na paliwo zimowe, które zapewni łatwiejszy rozruch w ujemnych temperaturach.
3️⃣ Wymiana paliwa/ magazynowanie paliwa – Zgodnie z pierwszą częścią wpisu (Jak długo diesel może stać w zbiorniku?) diesel ma ograniczoną trwałość. Po roku może tracić swoje właściwości, dlatego należy utylizować przeterminowane paliwo. Utylizacją paliwa powinien zająć się podmiot któremu zlecamy przegląd agregatu.
Warto jednak pamiętać, że firma realizująca przegląd może nie mieć wiedzy na temat wieku paliwa – jeśli mamy wątpliwości, zgłośmy to podczas zlecania serwisu.